maanantai 7. huhtikuuta 2014

Valo ja pimeys luomiskertomuksessa

kuva Firkorsim.com 

Jumala erottaa valon ja pimeyden
ויאמר אלהים יהי אור ויהי־אור׃
Jumala sanoi: "Tulkoon valo!" Ja valo tuli.
Jumala näki, että valo oli hyvä.
Jumala erotti valon pimeydestä, ja hän nimitti valon päiväksi, ja pimeyden hän nimitti yöksi.
Tuli ilta ja tuli aamu, näin meni ensimmäinen päivä.
Gen 1:3-5
dixitque Deus fiat lux et facta est lux

Ensimmäisenä päivänä Jumalan käskysana luo valon.
 
Jostain syystä on vielä kuitenkin tarpeen בּדל, badal, erottaa valo pimeydestä
Tämä viittaisi siihen, että luomiskertomuksen kirjoittajalle pimeys ei ole valon puutetta, kuten nykyajan ihmiset ajattelevat.

Jumala erottaa valon pimeydestä ja antaa niille nimet samoin ilmaisuin kuin kolmantena luomispäivänä erottaa maan merestä ja antaa niille nimet.

Valo on jom. päivä 
Pimeys on laila, yö.



Aurinko ja kuu erottavat valon ja pimeyden
Jumala sanoi: "Tulkoon valoja taivaankanteen erottamaan päivän yöstä, ja olkoot ne merkkeinä osoittamassa määräaikoja, hetkiä ja vuosia. Ne loistakoot taivaankannesta ja antakoot valoa maan päälle." Ja niin tapahtui. 
Jumala teki kaksi suurta valoa, suuremman hallitsemaan päivää ja pienemmän hallitsemaan yötä, sekä tähdet. Hän asetti ne taivaankanteen loistamaan maan päälle, hallitsemaan päivää ja yötä ja erottamaan valon pimeydestä. 
Jumala näki, että niin oli hyvä. 
Tuli ilta ja tuli aamu, näin meni neljäs päivä.
Gen 1:14-19 
Tulee ehtoo ja tulee aamu. 

Huomaamme tästä, että luomiskertomuksessa päivä ja yö eivät ole toisiinsa kytketyt kuten nykyisessä käsityksessä, jossa päivä käsitetään auringon kiertämisen seuraukseksi. Yön pimeys on auringonvalon puutetta. 

Neljäntenä luomispäivänä Jumala luo auringon, kuun ja tähdet. 

Mutta nyt sanotaan taas, että suuri valo, aurinko, ja pieni valo, kuu, erottavat valon ja pimeän
Luomiskertomuksessa valo ja pimeys erotetaan toisistaan kaksi kertaa. Ensimmäisen kerran, kun Jumala käskysanallaan luo valon. Toisen kerran auringon ja kuun toimesta, päivän ja yön vaihtelussa.


Aamu- ja iltarusko
Valon ja pimeyden aiheeseen, vaikka ne eivät tässä esiinnykkään seuraava kommentti.

En ole varma yhdistivätkö Raamatun ajan ihmiset aamu- ja iltaruskon niin suoraan aurinkoon ja sen säteisiin kuten me nykyajan ihmiset teemme. Nouseva ja laskeva aurinko värjää säteillään kauniisti ilmakehässä olevia aineita.

Ainakin kreikkalais-roomalaisessa maailmassa Aurora on aamuruskon jumalatar, kertomassa siitä, että aurinko itse kohta nousee.

____________
Kun luonnontiede antaa meille tänään yhtenäisen selityksen valolle ja pimeydelle, päivälle ja yölle, nämä näyttävät olleen paljon enemmän toisistaan erillään olevia käsitteitä Raamatun ajan tai ainakin Vanhan testamentin ajan ihmisille.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti